"Dag- och natt" till en liten kille

Har sytt ett "dag- och nattset" i ytterligare en ny tappning. Kul att få beställningar även till små killar fast det är mest tjejkläder på den här bloggen. Men även lite läskigt då jag inte riktigt känner mig på "hemmaplan" :-)

Den här beställaren ville ha ett set som passade en kille, brun tröja och gula muddbyxor till. Byxorna fick en brun ficka med ett litet moln bak (usch, vad pilligt det var att sy den applikationen). Satte resår i midjemudden för säkerhets skull, tycker det är så svårt att få till det med bara muddväv. Iallafall på mina smala tjejer halkar byxorna ner hur smal jag än gör den.

Gillar verkligen de här applikationerna, men det är en hel del jobb med dem och efter att ha sytt ett antal på kort tid är jag rätt trött på dem... Och jag som har lovat L en blå dag-och nattklänning... Hon frågade senast idag när jag skulle sy något åt henne och M och då fick jag lite dåligt samvete. Har blivit beställningar för hela slanten den sista tiden, men nu ska jag ta det lite lugnt med det ett tag och sy nya roliga kläder till tjejerna. Kom på mig själv igår med att stå och syna kläderna i sömmarna inne på PO.P, och konstaterade att de egentligen inte är särskilt välsydda. Ju mer jag syr själv desto kräsnare blir jag! Stör mig väldigt på att Meandi enligt mitt tycke vänder luggen på velouren åt fel håll t ex. Ja, jag har nog blivit lite skadad ;-)






Här är även ett prinsesskroneset i ny färgkombination har jag sytt på beställning. Tycker det blev läckert i cerisa och brunt. Vände på täcksömmen när jag fållade tightsen så att "virrvarret" kom på utsidan istället, ser riktigt proffsigt ut!


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jättefina kläder! Har nyligen hittat till din blogg men hit kommer jag gärna tillbaka för mer inspiration :)

2008-09-15 @ 07:05:48
URL: http://www.svedin.nu
Postat av: Nobelles

Åh vad fint! Älskar dina "dag-och natt" kläder! Har själv samma problem med att sy till mina barn. Känns så himla onödigt också att köpa kläder i butik som man kunde sytt bättre själv!

2008-09-15 @ 07:16:52
URL: http://www.neanobelle.blogspot.com
Postat av: Liza

Åh, vad jag tycker du syr fina kläder:) Speciellt alla applikationer är jag impad av, säkert för att jag själv är ursämst på applikationer. Sen tänkte jag höra vad du har för mudd? För jag har själv två smalisar i släkten som jag syr mycket till. Jag brukar ta stoff och stils mudd och jag har lärt mig med tiden att jag ska göra den så smal att det nästan ser absurt ut. När H hade 55 i midjemått gjorde jag mudden 36-40, det såg så litet ut att jag trodde det skulle passa hans 4 år yngre syster, men dom satt kanon:)

2008-09-15 @ 08:19:18
URL: http://smayrvader.blogspot.com
Postat av: Helén

Oj, va mycket fint du syr. Härliga set. Har bloggat ett tag nu, kika gärna in hos mig. Länkar till dig hoppas det är ok.

2008-09-15 @ 08:23:03
URL: http://www.lillahjartatmitt.blogspot.se
Postat av: Karolina

Jättefina! Man kanske skulle lägga in en beställning ;-) /Karolina

2008-09-15 @ 09:46:34
URL: http://esterochkonrad.blogg.se/
Postat av: Helena A

Hej !

Undrar om jag kan beställa ett "rosa/cerise prinssesset" i stl ca 130?Har förstått att du har mycket och göra, men hör gärna av dig för mottagaren, L, skulle uppskatta setet! Skulle helst inte ha gummiband vid ärmslut, rak kant kan vara ok!

2008-09-15 @ 10:26:37
Postat av: Y

dina applikationer är underbara men dag och natt tar verkligen priset! de är så fina.

2008-09-15 @ 21:02:55
URL: http://syltigochsaftig.blogspot.com
Postat av: Maria

Åh, vad gulliga ni är! Tack allihop för allt beröm, blir verkligen superglad! :-)



Liza, jag använder massor med olika mudd men mycket Stoff&stils. Jag ska prova att göra den SJUKT smal då, tack för tipset!!



Helén, klart det är OK att länka! Du gillar också att sy applikationer såg jag i din blogg - jättefina!



Karolina, du syr världens finaste mössor så om du känner för lite byteshandel är det bara att du hör av dig ;-)



Helena, klart att kusin L ska ha ett prinsesset! Jag mejlar dig!



2008-09-15 @ 21:59:26
URL: http://mysungar.blogg.se/
Postat av: Sofi

Ser fram emot att paketet dimper ner i min brevlåda :D Jag lade ut bilderna på min blogg också, det var väl okej? Vi får se om Elis har hunnit växa i kläderna för då kommer det säkert en bild eller två på lilla söta modellen!

2008-09-16 @ 19:42:19
URL: http://sofin.wordpress.com
Postat av: Maria

Sofi, så klart det är OK. Paketet borde dimpa ner imorgon :-) Ser fram emot att kolla in Elis i sin nya outfit på din blogg såsmåningom!

2008-09-16 @ 23:18:40
URL: http://mysungar.blogg.se/
Postat av: Karolina

Byte...ja...kanske det...vad skulle du vilja ha då?

Måste fundera på vad jag vill ha.....ALLT! ;-)



Vi funderar på varsitt håll och återkommer. Kram K

2008-09-20 @ 20:27:20
URL: http://esterochkonrad.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej! Har blivit så himla inspirerad av dina plagg och har precis fått låna en overlockmaskin och tänkte börja försöka sy så smått. Har beställt gamla nr från ottobre, men i väntan på dem tänkte jag köpa lite velour el plyschtyg ( vad är skillnaden?) Undrar hur mycket tyg det går åt till ett par muddbrallor i strl 86? Tack för en jättemysig blogg! Mvh Sara

2008-09-24 @ 14:34:34
Postat av: Maria

Karolina, jag funderar så hörs vi! :-)



Sara, man lägger mönstret i tygets trådriktning så tygåtgången blir helt enkelt lika mycket som byxans längd + lite sömsmån. Ska du sy muddbyxor så går det ju bort en del för muddarna så rent spontant tycker jag att en halvmeter borde räcka till stl 86. Det beror lite på om du vill ha lite pös nertill. Du kan ju mäta på ett par byxor som är lagom långa. Kul att du fått låna en overlock! Risken är stor att du blir helt frälst! :-)

2008-09-25 @ 00:17:30
URL: http://mysungar.blogg.se/
Postat av: Bustråden

Å dag och natt i gult och brunt är klart ett favoritplagg bland bloggarna jag tittat på ett tag nu.

2008-09-28 @ 09:52:42
URL: http://bustraden.blogspot.com/
Postat av: tina

vilket underbart sett med den bruna tröjan och de gula byxorna! love it!

2008-09-30 @ 18:53:03
URL: http://tisashem.blogspot.com
Postat av: Åsa

Hej igen!

Beställde det fina setet av dig prinsesskrona i cerise/brunt. Undrade sist om du kunde korta ner klänningen, men tänkte kolla först om tyget krymper ?

Jag är en riktig velpotta, klänningen går en bit nedanför knäna nu, det kanske är meningen? Bäst att fråga så den inte blir för kort(om jag nu skickar tillbaks den för att kortas)

setet är så fint och jag vill gärna börja använda det.



MvH Åsa velpotta

2008-10-19 @ 15:20:07
Postat av: Alina

Hejhej:) bara kollar om det funkar att kommentera:)

2008-10-19 @ 15:43:07
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej!

Nu har jag verkligen ställt till det. Köpte det fina setet Prinsseskrona av dig(underbart) nu var det så här att dottern hade visst lite knubbiga armar, så jag tänkte att jag skulle sprätta upp och byta resåren så det blev lite lösare i armsluten. Trodde att det skulle vara en baggis, men det var ju så proffsigt sytt att jag inte fick loss den utan klippte helt enkelt av den och tänkte att jag kunde sy upp den och trä i ett nytt resår. Nu till problemmet klänningen blir för kort i armarna om jag viker upp den. Undrar nu om du kan rädda mig från min stora miss. Kansdke har du mer brunt velour tyg så att man kan sy dit2 cm och trä i ett lösare resår. Finns det en möjlighet att jag kan skicka klänningen till dig så att du kan hjälpa mig att lösa mitt problem(självklart så står jag för frakt och arbetskostnaden). Vill ju så gärna kunna använda fina klänningen.



mvh Åsa

2008-11-25 @ 20:14:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0