Mysigaste overallen

Mysigare plagg finns nog inte! Är ganska säker på att M har hoppat i sin mysoverall lagom till Minimello och fredagsmyset ikväll. Den här overallen har precis blivit färdig och är just nu på väg till sin nya ägare. Blev så vansinningt nöjd med den! Den är sydd i finaste velouren från Hilco, köpt hos Karinottilia. Mössan är fodrad med randig jersey från Ikasyr, inhandlad hos Strömming.


Modellen har blivit lite förbättrad sedan jag sist bloggade om den. Efter att jag sytt fast luvan på overallen bandkantar jag den overlockade kanten med ett smalt band och bred tvillingsöm. Jag stickar sedan fast nederkanten genom att sy exakt på den ena sömmen. På så sätt slipper man se den overlockade kanten.



Här syns även mina nya lappar som jag beställt hos Oneexter. Smidigt att slippa sy dit en extra storlekslapp! Och så blev de ju så snygga!






Trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Mia/JuMel

Snygg! Precis så där funderade jag på att göra när jag sydde fast huvan men det slutade med att jag sydde fast innerhuvan för hand istället. Hoppas jag vågar prova denna variant nästa gång!

2011-11-11 @ 19:18:04
URL: http://[email protected]
Postat av: Lina/Äppel Päppel

Så jättemysig!

2011-11-12 @ 14:48:52
URL: http://www.appelpappeldesign.blogspot.com
Postat av: Anna, od Andulky

Superfin!! Älskar velouren!

När du bandkantar luvan behöver skarven inte synas eftersom kantbandet sys på sist så blir ju hela luvan ett enda stort vändningshål liksom. Då kan du sy fast luvan genom att lägga yttertyget på luvan utåt och fodertyget inåt och sy fast. Sen kan du bandkanta så slipper du skarven ;-). Har själv fått tipset från Näbbgädda.

/Anna

2011-11-19 @ 09:09:19
Postat av: Anna, od Andulky

Fast du kanske syr kantbandet först?

Trevlig helg!

/Anna

2011-11-19 @ 09:10:40
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: Mysungar

Har funderat på att göra precis som du säger Anna, så att luvan blir vändsydd MEN då måste jag ju fortsätta och kantbanda öppningen för dragkedjan hela vägen ner, eller hur? Och jag vill inte ha kantband längs med dragkedjan. På det här sättet lägger jag först innerluvan i ytterluvan (avig mot avig) och bandkantar luvans öppning, sedan syr jag fast luvan (inner- och ytter) i overallen så att det blir en rå kant på insidan. Den råa kanten bandkantar jag sedan som jag beskrev i inlägget. Sedan syr jag i dragkejan på vanligt sätt och stickar sedan fast kantbandet genom att sy exakt på den undre sömmen och har på så sätt dolt den råa kanten.



Jättesvårt att förklara och det finns säkert andra sätt att göra det. Tar gärna emot fler tips!

2011-11-19 @ 10:19:44
URL: http://mysungar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0