Huvtunikor, tunikahoodies eller vad man nu ska kalla dem

Nytt år och förhoppningsvis lite nytt liv i bloggen! För det är ju så kul att kunna gå tillbaks och se vad man har sytt. Årets första plagg till M blev en ny modell på tunika. Eller ja, tunikamodellen är den gamla vanliga men den har fått en huva så den känns ny. Fick inspirationen från en av de senaste Ottobretidningarna där de hade sytt ett sånt här sprund med dragkedja på en tröja. Men jag är inte så förtjust i huvtröjor så jag ville ha det på en tunika istället. Den här mönstrade bambufleecen hade legat till sig lääänge. Det är nog det mjukaste, skönaste tyg jag någonsin känt och jag ville sy något riktigt mysigt av det. Tror jag fick godkänt på mysighetsfaktorn - M har bott i den i två dagar nu och ville helst sova i den också. Den var dock inte lika mysig att sy, kändes som att sladda runt i lössnö eller nåt. Ingen som helst styrsel! Men blev helt OK ändå. 
 
Här är samma modell i velour fast jag har lagt till en volangkant med rullåll nertill. Och så har jag fodrat huvan för jag gillar egentligen inte ofodrade huvor. Men det var lite synd att göra det på bambufleecetunikan som är så fantastiskt mjuk och gosig på insidan.
 
Och slutligen en tunika med trekvartsärm och bred mudd i L:s favorittyg som blivit liggande i UFO-lådan (UFO=Unfinished object) sedan i höstas. Typiskt nog hade den hunnit bli i minsta laget, får visst börja sy stl 146/152 till stora damen nu. Inte så mycket att gråta över, det kommer inte att dröja länge innan den passar M istället. Hittade tyget på Symässan i Göteborg i höstas och hoppas hitta mer i den stilen nästa gång också. Inte det lättaste att hitta mönstrade tyger som inte är för barnsliga eller för tantiga för en 9½-åring.
 

Kommentarer
Postat av: Mia

Snyggt som alltid! Fint tyg det där med blommorna. Ja, du har rätt det är inte lätt att hitta tyger som passar de unga damerna i smaken längre...

2013-01-29 @ 10:59:15
URL: http://jumelsyblogg.blogspot.com
Postat av: Mysungar

Tack!
Ja, det är verkligen synd att det knappt finns några tyger för lite större barn. L vill inte ha för färgglada och mönstrade kläder längre och då är det nästan bara randigt kvar. Och en randig tröja känns ju inte direkt så nyskapande och rolig att sy. Då köper jag den faktiskt hellre på H&M typ... :-)

2013-01-31 @ 13:33:46
URL: http://mysungar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0